geheimtaal, symbolen, symbool, symbolentaal, nieuwe logo's, nieuw, logo, dieven, zigeuners, kunstschouw, robert, pennekamp

Nieuwe symbolen

Nieuwe symbolen

Deze installatie bestaat uit ongeveer 100 in gevonden hout uitgezaagde symbolen. De symbolen zijn ontstaan uit symbolentaal van dieven, zwervers, zigeuners en primitieve volkeren. het zijn eigenlijke nieuwe symbolen, logo’s en vormen geworden met een nieuwe betekenis. Vervolgens is onderzocht welke symbolen qua vorm visueel het meest interessant zijn.

Dat is een subjectief proces, eenvoud, duidelijkheid en mooi waren de criteria om te selecteren. Van de 100 nieuwe symbolen werden er heel wat verwerkt tot nieuwe houten beelden. Het is allemaal gevonden sloophout. Gevonden bij de vuilnis in industriehallen, in ateliers, op straat en in afval containers. Een werk met meerdere aspecten in zich. Overconumptie, recyclage, maatschappij kritiek, politiek, herhaling, witte kleur, en communicatie in beeldentaal.

Deze installatie bestaat uit ongeveer honderd witte, houten objecten, varierend in grootte van 30 cm tot 200 cm. Ontstaan in 2001 en uitgegroeid tot wat het nu is.
De installatie zou kunnen vallen onder landart, maar kan ook gezien kunnen worden als interactieve installatie. Er zijn verschillende presentatiemogelijkheden.

Inspiratiebron

De witte vormen zijn geinspireerd op symbolen, logos, tekens van primitieve volken, geheimtaal van zigeuners en dieven. De kunstenaar heeft daaruit een nieuwe beeldtaal ontwikkeld, die los staat van de oorspronkelijke betekenis. Het was een zoeken naar de meest interessante vormen en materiaal, waarbij ook esthetische criteria, betekenis, associatie en symboliek een rol speelden. Vormen werden gedeconstrueerd en gereconstrueerd. Het uiteindelijke resultaat zijn ongeveer honderd witte vormen.

Interpretatie:

Door de grote hoeveelheid aan vormen, is er ook een grote hoeveelheid aan betekenissen voor de kijker als individu mogelijk. Door de opstelling kan het geheel een verhalend karakter krijgen. Wat wordt ermee bedoeld ? Vervolgens ziet de kijker zich geconfronteerd met de vragen : Wat moet ik ermee? Wat kan ik ermee? Zijn er nog meer vormen? Zijn er nog meer mogelijkheden? Is dit een selectie? Hoe zullen de volgende vormen er uit gaan zien ? Zit MIJN vorm hierbij ? Kan ik mij hierin herkennen ? Waarom wit ?
Wat zijn de afzonderlijke betekenissen van de vormen? Wat is hun geschiedenis? Waar staan ze voor? Is het de strijd tussen goed en kwaad, of mooi en lelijk? Gaat het over de zin van het leven of is het een zoektocht? Een andere interpretatie is de sociaal maatschappelijke. De overdaad aan witte vormen roept de associatie van de overconsumptie-maatschappij op. Hoeveel meer moet er nog geproduceerd worden aan kunst maar ook in het dagelijks leven aan goederen en produkten ? Wanneer is men voldaan ? Wanneer is de grens bereikt? Een derde mogelijkheid is: de zoektocht naar de ultieme vorm, of de mooiste vorm, of de interessantste vorm, die mij het meest aanspreekt of die het best bij mij past. Dan vertegenwoordigen de symbolen een levensweg met een uiteindelijk doel. Het goede behoud je, van het mindere doe je afstand. Door de tijd heen verandert alles en zal je steeds andere keuzes maken en andere dingen belangrijk vinden. Op deze manier kan je 1 vorm overhouden uit het totaal. Tenslotte kunnen de vormen ook gegroepeerd worden naar de betekenis. Sommige groepen zijn spiritueel, andere functioneel, primitief, hebben wel of geen waarde. Door de tegenstellingen ontstaat een interessant spel, waar je langer naar kan kijken.

Kleur en vorm keuze:

De kleur wit is een kleur van vrede en rust. De witte installatie geeft ook een hemelse, onbedorven en reine indruk. Juist in contrast met de natuurlijke omgeving – groen – gaan de witte vormen werken. De uitsparingen en openingen, de vrije ruimte en de driedimensionale vorm zorgen voor een kloppend geheel.

Presentatiemogelijkheden:

Op de grond als pad: Alle afzonderlijke vormen kunnen bekeken worden en kunnen in de vorm van een pad worden neergelegd. In de ruimte hangend: Hierdoor krijg je een spel van schaduw en lichtdoorval. Het beste is een donkere ruimte die speciaal met een puntspot wordt uitgelicht. Door de uitsparingen ontstaat een ruimtelijk effect.
Gestapeld als object: De vraag die het eerst opkomt is waarom en wat zit eronder of wat zit erachter en wat moet ik ermee. Komend uit een ander object; bijvoorbeeld uit een auto of zeecontainer. Er onstaat een vervreemdend effect door de combinatie met betreffende ruimte. Hangend in een boom. De witte vormen hangen in de boom. De bladeren werken als contrast. Als poort, als objecten plat op of tegen de muur.

symbool, symbol, logo, icon, wit, logo, robert, pennekamp, poort, wit, hout, recycle, nieuw, papier, zwerver, dief, landloper, taal, inbreker, dieven
Poort ontwerp voor Oostpoort, Stadsdeel Oost Watergraafsmeer, Oostpoort, Robert Pennekamp, 2012
symbool, symbol, logo, icon, wit, logo, robert, pennekamp, poort, wit, hout, recycle, nieuw, papier, zwerver, dief, landloper, taal, inbreker, dieven
Nieuwe symbolen, logo’s, iconen, vormen
geheimtaal, symbolen, symbool, symbolentaal, nieuwe logo's, nieuw, logo, dieven, zigeuners, kunstschouw, robert, pennekamp
Geheimtaal, witte vormen in auto, Robert Pennekamp
museumplein, van Gogh museum, stedelijk museum, amsterdam, rijksmuseum, robert pennekamp, beeld, recyclage, hout, robert, pennekamp
Het beeld Help, staande op het Museumplein, gevonden hout, Robert Pennekamp, 2014.
symbool, nieuw, logo, dieven, zigeuners, kunstschouw, geheimtaal, bos, landgoed, robert, pennekamp
Symbolen als levenspad, op landgoed, bij Kunstschouw, Robert Pennekamp
zwerver, zigeuner, dief, landloper, lapzwans, dronkelap, smeerlap, vuilak, viespeuk, inbreker, schooier, optocht, paal, robert, pennekamp, theo, niermeijer, genothallen, amsterdam
Theo Niermeijer (wandschildering) Robert Pennekamp (houten symbolen), samenwerking in de Van Gendthallen, Amsterdam