In de Indiase cultuur worden aardkleuren gebruikt in interieurs en kunst, waarbij warme tinten zoals geel, creme, oranje, rood en bruin een prominente rol spelen. Deze kleuren worden vaak geassocieerd met de natuurlijke omgeving van India, zoals de rode aarde en de zon. Deze reeks van schilderijen is ontstaan na de reizen naar India, Goa.
Abstracte schilderijen met warme kleuren
Abstracte kunstwerken en olieverf schilderijen met soms een figuratieve elementen erin verwerkt. Het is spontaan en intuïtief ontstaan. Als een proces, laag over laag. Tot het juiste resultaat bereikt was en het af was. Vaak hebben de schilderijen maanden lang in het atelier gestaan voor dat ze echt klaar waren.
Expressionisme
In een expressionistische stijl. Soms kan je er mensen, figuren of dieren in herkennen. Maar altijd is het een zoektocht, waarbij ik van alles tegen kom. Mooi, niet mooi, klopt, klopt niet, kleurgebruik, past het een wel bij het ander? Is het een mooi geheel? Is het prettig om naar te kijken? Of gaat het vervelen? Voegt het iets toe? Word ik er blij van als ik er naar kijk? Is het juist verrassend? Vaak is het ook niet onder woorden te brengen, waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. En wellicht is er iets dat surrealistisch is. Dromen en fantasie, herinneringen, en een gevoel. Het zit er allemaal in. Maar ook het verlangen naar een mooiere, betere wereld zit erin verwerkt. Dat is eigenlijk toch wel een thema dat veelal terug komt. Je mag zelf een betere wereld bedenken en er voor zorgen dat het gaat gebeuren,… Natuur is het mooiste geschenk en het meest belangrijke dat de mens zou moeten of mogen na streven.
Betere wereld en een schoner milieu
En inderdaad als ik deze schilderijen niet gemaakt zou hebben, zou de wereld er schoner en mooier zijn. Aan de vervuiling doe ik net zo hard mee. `Op het gebruik van acryl en olieverf, oplosmiddelen en medium, of het maken van canvas is ook wat aan te merken. Dat zou hypokriet zijn, om te zeggen dat ik het alleen maar doe voor een beter milieu en dat alle andere mensen daarvan de schuld zijn. Ik maak de schilderijen, omdat ik ze graag wil maken.
Je mag er van genieten.
Het maken van de pigmenten voor de verf is niet gezond, het schilderen en het gebruik van oplosmiddelen evenmin. Vooral als je de kleur echtheid, na meerdere jaren wil garanderen, kan je soms niet met natuurlijke materialen werken. De kleuren zouden kunnen verbleken in het zonlicht. Je zou het erbij kunnen zeggen…, maar de eerlijkheid is dat het niet zo is. Ik heb toen gekozen voor schilderijen die qua kleur blijven zoals ze in eerste instantie, geschilderd zijn. Achteraf gezien, zou ik als ik het, als ik het opnieuw zou schilderen misschien gewone natuurlijke grondstoffen kunnen hebben gebruiken, met het risico dat de kleur helemaal weg trekt en verbleekt. Ook een leuk experiment. Maar toch, het is al gebeurd. Dus de schilderijen en de kleurechtheid blijven, zijn en blijven hetzelfde, ook inmiddels na 20 jaar. De onderstaande schilderijen zijn rond het jaar 2000 gemaakt en sommigen wat later.
Heb je interesse om ze in het echt te zien of om ze op te hangen, te gebruiken te lenen of te kopen, dan weet je me te vinden.

















En ook een wat kleiner formaat olieverf op doek, behoort tot deze serie:





